کد خبر:39756
پ
گردشگری سبز
«گردشگری سبز» محبوب گردشگران و سرمایه‌گذاران

«گردشگری سبز» محبوب گردشگران و سرمایه‌گذاران حسن تقی‌زاده انصاری | رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی

 نیتا نیوز – گردشگری سبز مفهومی محبوب در میان گردشگران، سرمایه گذاران و سایر ذی‌نفعان در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته و به سرعت در حال افزایش است. گردشگری سبز در واقع خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی را ارائه می‌دهد. پس از فروکشی همه‌گیری کووید ۱۹، صنعت گردشگری […]

 نیتا نیوز – گردشگری سبز مفهومی محبوب در میان گردشگران، سرمایه گذاران و سایر ذی‌نفعان در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته و به سرعت در حال افزایش است. گردشگری سبز در واقع خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی را ارائه می‌دهد.

پس از فروکشی همه‌گیری کووید ۱۹، صنعت گردشگری در جهان سرعت خود را افزایش داده و پیوسته به سطح قبل از همه‌گیری در حال بازگشت است. سرمایه‌گذاری‌های سبز در صنعت گردشگری بسیار با اهمیت است زیرا ما هرچه از همه‌گیری دورتر می‌شویم ترجیح و نوع تقاضای بسیاری از مصرف‌کنندگان به سمت سازگاری با محیط زیست تغییر می‌کند.

اکنون دیگر سرمایه‌گذاری‌های سازگار با محیط‌زیست موضوع داغ و مورد بحث گردشگران و سرمایه‌گذاران است و با انتخاب به عنوان شعار روز جهانی گردشگری (۲۷سپتامبر / ۵مهرماه) در کانون توجه قرار گرفته‌است.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برای برجسته کردن موضوعات مهم شعار امسال را «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» (Tourism and Green Investment) اعلام کرده است و بر سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمندتر در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تاکید کرده است.

این سازمان با تاکید بر سرمایه‌گذاری به عنوان یکی ازاولویت های بهبود گردشگری و توسعه آینده این صنعت، فراخوانی برای سرمایه گذاری و اقدام همه جانبه جامعه بین الملل حول یک راهبرد جدید اعلام کرده که براهمیت و نیاز حیاتی سرمایه‌گذاری در طرح‌های آموزشی و ارتقا مهارت‌های افراد، سرمایه گذاری در زیرساخت‌های پایدار و تحول سبز سیاره زمین، نوآوری و فناوری تاکید می‌کند، بدون شک تحقق گردشگری پایدار در گرو سرمایه‌گذاری پایدار است و صد البته اهمیت روز افزون گردشگری برای توسعه اقتصادی در سراسر جهان بیش از پیش مشخص است.

در سالهای اخیر بسیاری از شرکت‌ها و نهادها در همه صنایع، از نفت پتروشیمی تا خوردو و ارتباطات گرفته تا سفر، به دنبال جایگزین های پایدار دیگری هستند. این جایگزین ها برای هر شرکت و صنعتی متفاوت به نظر می رسند و اهمیت آن اکنون بیش ازگذشته است.

گردشگری سبز به عنوان فعالیت های گردشگری دوستدار محیط زیست با محورها و معانی مختلف تعریف می‌شود. در یک اصطلاح کلی، گردشگری سبز به معنای گردشگر دوستدار محیط زیست یا ارائه خدمات گردشگری دوستدار محیط زیست است. مفهوم گردشگری سبز به دلیل افزایش فشار دولت‌ها برای بهبود عملکرد محیط زیستی با اتخاذ روشهای مدیریت محیط زیستی موثر و ملموس، برای شرکت‌ها و اپراتورهای گردشگری بسیار جذاب خواهد بود؛ علاوه بر این، دستیابی و ارتقای جوایز زیست محیطی شناخته شده بین المللی می تواند برای شرکت های گردشگری در بازاریابی خدمات مفید باشد. در نتیجه بسیاری از بخش‌های ذیربط و مسئول توصیه‌هایی را برای محصولات گردشگری سبز برای تنظیم اثرات منفی گردشگری ارائه می کنند.

سرمایه گذاری و تامین مالی نقش مهمی در حمایت از گذار به توسعه گردشگری با کربن کم، منابع کارآمد و فراگیر اجتماعی دارد. گردشگری یک صنعت فرابخشی است که تأثیرات گسترده‌ای بر بخش هایی از جمله حمل و نقل، ساختمان، کشاورزی، مشاغل مختلف و تجارت دارد. طیف گسترده‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری سبز برای رسیدن به پایداری بیشتر در گردشگری، از جمله تامین مالی طرح‌ها برای ساختمان‌های سبز (به ویژه در بهره‌وری انرژی)، مدیریت آب، مدیریت پسماند، انتقال بهره‌وری انرژی، تنوع زیستی و میراث فرهنگی در دسترس است.

«گردشگری سبز» محبوب گردشگران و سرمایه‌گذاران 

روند مصرف کننده برای شیوه های سبز

به گفته سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD)، در حالی که برای گردشگری پایدار نیازی به ایجاد ابزارهای سرمایه گذاری و تامین مالی جدید نیست، پروژه های گردشگری باید با ابزارهای تامین مالی سبز موجود ارتباط بهتری داشته باشند. از طرفی با نگاهی به آینده، نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که حدود ۸ درصد تولید آن به گردشگری اختصاص دارد، فرصت سرمایه گذاری قابل توجهی در افزایش خطوط هوایی سبز، ساختمان های سبز برای هتل ها، استراحتگاه ها، رستوران ها ومهمان نوازی زیست محیطی ومحصولات محلی فراهم می کند.

علاوه بر این گردشگری فرصت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با راه‌حل‌ها و فن‌آوری‌های جدید را برای کربن زدایی بخش و تضمین زیرساخت‌های مقاوم در برابر آب و هوا از طریق راه‌حل‌های سازگاری ارائه می‌دهد. مقابله با همه این فرصت‌ها به پر کردن شکاف سرمایه گذاری سالانه ۴ تریلیون دلاری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه کمک می کند.

سوئد یکی از کشورهایی است که همواره در مسیر استفاده از سوخت های طبیعی پیش گام بوده و فاصله چشمگیری را با سایر کشورها حفظ کرده است. سوئد هزینه های هنگفتی را در حوزه های مختلفی از جمله انرژی پاک، محیط زیست، انرژی های تجدید پذیر و فناوری های جدید صرف کرده است.

دانمارک با امتیاز کلی ۷۷.۹ به عنوان سبزترین کشور جهان در سال ۲۰۲۲ رتبه بندی شد. دانمارک قبلاً به خاطر سیاست‌های کارآمد در حوزه انتشار گازهای گلخانه‌ای و تلاش‌هایش برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی شناخته شده بود، اما شاخص عملکرد زیست‌محیطی (EPI) در سال۲۰۲۰ به این کشور برای عملکرد عالی در زمینه‌های انرژی پاک، کشاورزی پایدار، و به اشتراک گذاشتن موفقیت‌ها و بینش‌های خود با ۱۹ شریک انرژی جهانی خود، از جمله ایالات متحده، چین، هند و ژاپن، تمجید کرد.

با این حال تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان برای خرید از مشاغل با اعتبار زیست محیطی قوی وجود دارد. به عنوان مثال، ۸۴ درصد از مصرف کنندگان انگلیسی می گویند که خرید از شرکتی با سابقه محیط زیست ضعیف را متوقف می‌کنند. تقریباً نیمی از مصرف کنندگان انگلیس مایلند برای برندی که از آگاهی اجتماعی بیشتری برخوردار است، هزینه بیشتری بپردازند.

کشورهای اروپایی طیف گسترده ای از اقدامات پایداری را برای کمک و تشویق مصرف پایدارتر اجرا می کنند. ابتکارات از صدور کوپن‌های تعمیر لوازم الکترونیکی تا منصرف کردن مردم از خرید لوازم الکترونیکی جدید(اتریش)، برنامه تلفن همراهی که به فروشگاه‌های مواد غذایی اجازه می‌دهد باقیمانده مواد غذایی را به قیمت تمام شده به جای دور ریختن آنها بفروشند(دانمارک) و یک طرح سپرده‌گذاری‌برای بطری ها و قوطی های قابل بازیافت را شامل می‌شود(نروژ)، بنابراین رویکرد سازمان‌های بین‌المللی در برنامه‌های توسعه‌ای توجه همزمان به توسعه گردشگری و بهره‌گیری از اقتصاد سبز برای هدف‌گذاری و رسیدن به کربن صفر است و در این چارچوب توجه برنامه‌ریزان کلان هر کشور برای همراهی باتصمیمات جهانی موجبات کاهش گازهای گلخانه ای ورسیدن به آرمان گردشگری سبز می‌شود.

منبع
ایرنا
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید