کد خبر:40043
پ
تجارت ترکیه
افزایش حجم صادرات، واردات و تجارت خارجی ترکیه به لیر ترک 2023 میلادی

افزایش حجم صادرات، واردات و تجارت خارجی ترکیه به لیر ترک ۲۰۲۳ میلادی

افزایش حجم صادرات، واردات و تجارت خارجی ترکیه به لیر ترک ۲۰۲۳ میلادی تجارت خارجی ترکیه به لیر ترک در سال گذشته نسبت به سال قبل به طور تصاعدی افزایش یافت و به ۸۲۱ میلیارد و ۵۶۹ میلیون لیر رسید که بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، این میزان بالاترین […]

افزایش حجم صادرات، واردات و تجارت خارجی ترکیه به لیر ترک ۲۰۲۳ میلادی

تجارت خارجی ترکیه به لیر ترک در سال گذشته نسبت به سال قبل به طور تصاعدی افزایش یافت و به ۸۲۱ میلیارد و ۵۶۹ میلیون لیر رسید که بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، این میزان بالاترین صادرات این کشور به پول محل تاکنون بوده است.

در ژانویه سال گذشته صادرات باین کشور به لیر ترک ۱۴ میلیارد و ۵۸۷ میلیون لیر و واردات ۳۰ میلیارد و ۷۳۸ میلیون لیر  و حجم تجارت خارجی ۴۵ میلیارد و ۳۲۵ میلیون لیر شد.

زلزله شهرهای منطقه جنوب شرق ترکیه با مرکزیت شهر قهرمان ماراش سبب شد که صادرات این کشور در فوریه ۲۰۲۳ به ۱۳ میلیارد و ۷۶۰ میلیون لیر کاهش یابد و واردات نیز به ۴۰ میلیارد و ۳۶۴ میلیون لیر برسد. در این مدت حجم تجارت خارجی ترکیه در فوریه سال گذشته به ۵۴ میلیارد و ۱۲۴ میلیون لیر رسید.

در مارس ۲۰۲۳ میلادی،  صادرات ترکیه ۱۷ میلیارد و ۸۸۲ میلیون لیر، واردات  ۴۵ میلیارد و ۷۵۴ میلیون لیر و حجم تجارت خارجی  ۶۳ میلیارد و ۶۳۶ میلیون لیر شد. در ماه آوریل سال گذشته صادرات این کشور به لیر ترک ۱۴ میلیارد و ۲۹۸ میلیون لیر، واردات ۴۳ میلیارد و ۱۲۳ میلیون لیر و حجم تجارت خارجی ۵۷ میلیارد و ۴۲۱ میلیون لیر بود.

در ماه می سال گذشته میلادی ، صادرات ۱۶ میلیارد و ۲۱۸ میلیون لیر، واردات ۴۹ میلیارد و ۴۸۱ میلیون لیر و حجم تجارت ۶۵ میلیارد و ۶۹۹ میلیون لیر شد.بیشترین حجم تجارت خارجی ترکیه به لیر ترک در ماه اکتبر ۲۰۲۳ میلادی  بود و این حجم در نیمه دوم سال روند افزایشی داشت.

در ماه ژوئن سال گذشته صادرات ترکیه به لیر ترک ۱۶ میلیارد و ۵۳۲ میلیون لیر ،  واردات ۴۵ میلیارد و ۴۸۷ میلیون لیر و حجم تجارت خارجی در این مدت ۶۲ میلیارد و ۱۹ میلیون لیر شد. میزان صادرات ترکیه در جولای ۲۰۲۳ میلادی به ۱۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون لیر ، واردات به ۵۴ میلیارد و ۵۹۲ میلیون لیر و حجم تجارت خارجی به ۷۰ میلیارد و ۹۸۱ میلیون لیر رسید.

در آگوست سال گذشته صادرات ترکیه ۲۰ میلیارد و ۶۵۶ میلیون لیر و واردات ۵۲ میلیارد و ۷۲ میلیون لیر و حجم تجارت خارجی در این مدت ۷۲ میلیارد و ۷۲۸ میلیون لیرشد. صادرات به پول رایج کشور در سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی  ۲۰ میلیارد و ۳۳ میلیون لیر بود، واردات ۵۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون لیر شد و حجم تجارت خارجی به ۷۴ میلیارد و ۵۳۵ میلیون لیر رسید.

صادرات به لیر ترکیه در اکتبر گذشته ۲۵ میلیارد و ۳۱۱ میلیون لیر ، واردات ۶۲ میلیارد و ۶۵۹ میلیون لیر و حجم تجارت خارجی ۸۷ میلیارد و ۹۷۰ میلیون لیر بود که این مقادیر به عنوان بالاترین میزان داد و ستد ترکیه به لیر ترک در تاریخ این کشور به ثبت رسید.

در نوامبر سال گذشته میلادی، صادرات ۲۴ میلیارد و ۵۲۴ میلیون لیر شد ، واردات ۶۱ میلیارد و ۶۶۱ میلیون لیر و حجم تجارت خارجی ۸۶ میلیارد و ۱۸۶ میلیون لیر بود.

در دسامبر و آخرین ماه سال ۲۰۲۳ میلادی صادرات به لیر ترک ۲۳ میلیارد و ۸۶۵ میلیون لیر تعیین شد. در این مدت واردات ۵۷ میلیارد و ۸۱ میلیون لیر و حجم تجارت خارجی نیز به ۸۰ میلیارد و ۹۴۶ میلیون لیر رسید.

صادرات ترکیه به لیر ترک در سال گذشته با ۷۳٫۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۲۲۴ میلیارد و ۵۶ میلیون لیر رسید. واردات در این مدت  ۵۹۷ میلیارد و ۵۱۳ میلیون لیر و در این مدت حجم تجارت خارجی کشور از ۳۹۸ میلیارد و ۳۷۱ میلیون لیر به ۸۲۱ میلیارد و ۵۶۹ میلیون لیر افزایش یافت.

 

کلیدواژه : تجارت خاجی ترکیه
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید