کد خبر:40246
پ
احمد دیناری

پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟   نیتا نیوز – معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران از نظر ساختمانی و مجوزهای مربوطه باید شامل انواعی مانند ایجادی- احداثی، تبدیلی، توسعه‌ای و بهسازی باشد. احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص […]

پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

نیتا نیوز – معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران از نظر ساختمانی و مجوزهای مربوطه باید شامل انواعی مانند ایجادی- احداثی، تبدیلی، توسعه‌ای و بهسازی باشد.

احمد دیناری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ۴ نوع پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری، اظهار کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران از نظر ساختمانی و مجوزهای مربوطه ۴ نوع ایجادی- احداثی، تبدیلی، توسعه‌ای و بهسازی است.

وی در خصوص مجوزهای ایجادی-احداثی، افزود: به پروژه‌هایی که بر روی زمین فاقد هرگونه ساخت و ساز و یا تا قبل از مرحله سفت کاری ایجاد یا احداث می‌شوند، گفته می‌شود و کاربری‌شان نیز غیرگردشگری است. البته براساس ضوابط طرح تفصیلی شهرها و طرح هادی روستاها، زمین مورد نظر می‌تواند دارای کاربری گردشگری نیز باشد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: اینگونه پروژها شامل تمام تأسیسات گردشگری مندرج در ذیل ماده یک از فصل یک آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، نرخ گذاری و نظارت بر تأسیسات گردشگری به استثنای شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری، خانه مسافرها، مناطق نمونه گردشگری و اقامتگاه‌های سنتی است.

وی در خصوص مجوزهای تبدیلی، تصریح کرد: این نوع مجوزها به واحدی گفته می‌شود که عملیات ساختمانی و تجهیزاتی آن پایان یافته و با کاربری غیر گردشگری در حال بهره‌برداری است و قصد تغییر کاربری به یکی از تأسیسات گردشگری فوق الذکر را مانند تبدیل یک مجتمع مسکونی به یک هتل، هتل آپارتمان یا مهمانپذیر و … را دارد.

دیناری در خصوص مجوزهای توسعه‌ای، عنوان کرد: زمانی که مالک یا سرمایه‌گذار یک واحد یا تأسیسات گردشگری دارای مجوز و در حال بهره‌برداری مانند هتل، هتل آپارتمان، مجتمع گردشگری و یا هر یک از تأسیسات مورد اشاره در بندهای فوق، با هدف پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های بازار و مشتریان و تأمین فضاها، امکانات و تسهیلات مورد نیاز آن‌ها اقدام به افزایش زمین و زیربنای واحد خود در سطح و ارتفاع می‌کند.

وی ادامه داد: در حقیقت واحد در حال بهره‌برداری خود را توسعه می‌دهد و برای این کار قبل از هرگونه اقدام اجرایی و آغاز عملیات ساختمانی باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم شامل موافقت اصولی توسعه، مجوز ایجاد و در نهایت مجوز بهره‌برداری اقدام کند. در اغلب موارد این قبیل توسعه‌ها با اهداف فوق و همچنین افزایش یا ارتقاء درجه واحد گردشگری صورت می‌گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص مجوزهای بهسازی، خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام اصلاحی که مالک یا سرمایه‌گذار یکی از تأسیسات گردشگری پیش گفته شده در حال بهره‌برداری با هدف تعمیرات و نوسازی انجام دهد، بهسازی نام دارد و نیازمند اخذ مجوزهای فوق است.

وی اضافه کرد: این اقدام نیز معمولا با هدف ارتقاء کیفیت خدمات و درجه واحد صورت می‌گیرد. در این نوع پروژه‌ها نباید عملیات ساختمانی منجربه تغییرات فیزیکی و معماری مانند افزایش زیربنا در سطح و ارتفاع شود و صرفا اصلاح معماری، تعمیر و نوسازی ملاک است.

دیناری تاکید کرد: متولی بررسی درخواست‌های احداث، تبدیل، توسعه و بهسازی تأسیسات گردشگری و صدور مجوزهای موافقت اصولی، مجوز ایجاد، بهره‌برداری، استانداردسازی، درجه‌بندی ، نرخ گذاری و نظارت بر فعالیت آن‌ها، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و نه ارگان یا دستگاه اجرایی دیگری؛ بنابراین سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران این حوزه باید توجه و اهتمام لازم و کافی به این موضوع داشته باشند تا از بروز هرگونه ضرر و زیان و نارضایتی‌های احتمالی به واسطه راهنمایی‌های اشتباه و آدرس‌های غلط، پیشگیری شود.

وی اظهار کرد: براساس فرایندها و رویه‌های اجرایی ابلاغی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های احداثی، توسعه‌ای و بهسازی، سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران باید ابتدا وارد درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی www.mojavez.ir  شوند و پس از ثبت‌نام و تعیین شخصیت حقیقی یا حقوقی خود به سامانه الکترونیکی سما که صدور موافقت اصولی و مجوز ایجاد تأسیسات گردشگری است هدایت و ادامه فرایند درخواست خود را تا مرحله صدور مجوز ایجاد در این سامانه طی کنند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان اینکه این مطالب نکات و ظرافت‌های دیگری دارد، گفت: در خصوص پروژه‌های تبدیلی نیز ابتدا باید به درگاه ملی مجوزهای کشور مراجعه و پس از ثبت‌نام، تعیین شخصیت حقیقی یا حقوقی خود و انتخاب گزینه تبدیلی به سامانه الکترونیکی جانا (سامانه جامع آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری) هدایت شده و ادامه فرایند را تا زمان صدور پروانه بهره‌برداری در این سامانه طی کنند.

نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید