کد خبر:40165
پ
بلیط هواپیما ۳

آزادسازی نرخ‌های پروازی می‌تواند مشکل کمبودی بلت‌های هواپیمایی را حل کند؟

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی پاسخ داد آزادسازی نرخ‌های پروازی می‌تواند مشکل کمبودی بلت‌های هواپیمایی را حل کند؟ نیتا نیوز – دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: اگر نرخ بلیت‌های پروازی آزاد شود، تقاضای تعدادی از مردم به سمت قطار و اتوبوس می‌رود و دیگر از هواپیما استفاده نخواهند کرد […]

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی پاسخ داد

آزادسازی نرخ‌های پروازی می‌تواند مشکل کمبودی بلت‌های هواپیمایی را حل کند؟

نیتا نیوز – دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: اگر نرخ بلیت‌های پروازی آزاد شود، تقاضای تعدادی از مردم به سمت قطار و اتوبوس می‌رود و دیگر از هواپیما استفاده نخواهند کرد و هنگامی که مشتریان ایرلاین‌ها کاهش پیدا کند، رقابت را آغاز می‌کنند تا مشتری بیشتری جذب کنند.

فرهاد دوایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علت کمبود بلیت‌های هواپیمایی اظهار کرد: این موضوع مربوط به زمان فعلی نیست، چند وقت است که با کمبود بلیت‌های هواپیمایی مواجه هستیم. اجازه آزادسازی نرخ‌های هوایپمایی نیز انجام نشده است. اگر این اتفاق رخ می‌داد، ایرلاین‌ها وارد رقابت می‌شدند و نرخ مناسبی برای مسافران ارائه می‌دادند.

وی افزود: در حال حاضر بلیت قطار درجه یک تقریبا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، آن وقت نرخ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای بلیت هواپیما منطقی است؟ نرخ مصوب بلیت هواپیما این میزان است و اگر ایرلاینی بالاتر از این میزان بلیت بفروشد جریمه خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: وقتی این اتفاق رقم می‌خورد و اجازه آزادسازی نرخ‌ها را نمی‌دهند، ایرلاین‌ها نیز نمی‌توانند خدمات دهند. چرا کمک نمی‌کنند که هزینه‌ها برای ایرلاین‌ها کمتر شود؟ سوخت و سایر خدمت گران شده، اما اجازه آزادسازی نرخ‌ها برای ایرلاین‌ها را نمی‌دهند. اگر ایرلاین‌ها با آزادسازی نرخ‌ها وارد رقابت شوند، با نرخی متناسب خدمات خود را ارائه می‌دهند.

دوایی گفت: با این اتفاق ایرلاین‌هایی که هواپیماهای بهتری داشته و تاخیر کمتری دارند از نرخ بالاتری برخوردار می‌شوند و ایرلاین‌هایی که مدام پروازهایشان باطل می‌شود و تاخیر زیادی دارند، دیگر از رده خارج می‌شوند، اما در حال حاضر با این وضعیت هیچ وقت شرایط عرضه بلیت‌های هواپیما درست نخواهد شد.

وی تصریح کرد: مسیر پروازی تهران به مشهد یک ساعت تا یک ساعت و ۱۰ دقیقه زمان می‌برد، وقتی یک ایرلاین با ۲ یا ۲:۳۰ ساعت زمان پروازی به یک مقصد خارجی می‌تواند چند برابر بیشتر درآمد کسب کند، چرا باید در مسیرهای داخلی خدمات پروازی بدهد؟ به همین دلیل است که در مسیرهای داخلی بلیت کمیاب شده است، از همین رو اکثر ایرلاین‌ها ظرفیت‌های پروازی خود را به مسیرهای خارجی مانند عراق، ترکیه و امارات اختصاص داده‌اند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر نرخ بلیت‌های پروازی آزاد شود، تقاضای تعدادی از مردم به سمت قطار و اتوبوس می‌رود و دیگر از هواپیما استفاده نخواهند کرد؛ آن وقت زمانی که مشتریان‌ ایرلاین‌ها کاهش پیدا کنند، رقابت را آغاز می‌کنند تا مشتری بیشتری جذب کنند و در پی آن خدمات بهتری به مسافران ارائه می‌دهند.

دوایی افزود: در گذشته که نرخ‌ها آزاد بود، نه کمبودی در بلیت داشتیم و نه گران‌فروشی رخ می‌داد. وقتی نمی‌توانیم تعداد هواپیماها را افزایش دهیم، نباید نرخ هواپیماها را ثابت نگه داریم. اگر ایرلاین‌ها بخواهند قدرتمند شوند و هواپیما اضافه کنند باید درآمدزایی خوبی داشته باشند. اگر این موضوع را بر عهده بخش خصوصی بگذارند، کار بهتر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با این وضعیت دیگر کسی سراغ قطار و اتوبوس نمی‌رود و استفاده از این دو وسیله نقلیه عمومی افت پیدا خواهد کرد. این اتفاق قبلا رخ داده است. در گذشته که نرخ‌ها آزاد بود، مسافران به ایرلاین‌هایی مراجعه می‌کردند که قیمت مناسب‌تری دارند. ایرلاینی که قیمت بالاتری ارائه می‌داد، با استقبال کمتری مواجه می‌شد و مجبور می‌شد قیمت خود را نرمال‌تر کند.

دوایی با بیان اینکه دولت نباید نرخ پروازی تعیین کند، بلکه باید اجازه دهد ایرلاین‌ها بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند، نرخ‌شان را تعیین کنند، خاطرنشان کرد: اگر نرخ‌ها آزاد شود، کف قیمت بلیت هواپیما نباید بیشتر از ۲ میلیون تومان باشد. در این شرایط سقف قیمت هواپیما نیز نمی‌تواند خیلی بالا برود، چرا که ایرلاین‌ها وقتی نگاه می‌کنند که رقیب‌شان با پروازهای بیشتر مسیر تهران به مشهد را با قیمت بهتری ارائه می‌دهد، مجبور می‌شوند نرخ خود را کاهش دهند. در این شرایط فقط دلال‌ها سود می‌کنند و نه مردم و نه ایرلاین‌ها از این وضعیت سودی نمی‌برند.

منبع
ایسنا
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید