کد خبر:40096
پ
بیدخوری
چرا گردشگران خارجی ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نمی کنند؟

چرا گردشگران خارجی ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نمی کنند؟

نیتا نیوز –  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: نیمی از گردشگران خارجی به مشهد می‌آیند، زیرا عراقیان که بیشترین آمار ورودی به کشور را دارند، از هر مرزی وارد ایران شوند، حتماً به مشهد سفر می‌کنند یوسف بیدخوری در خصوص فعالیت‌هایی که می‌توان درباره جذب گردشگر خارجی […]

نیتا نیوز –  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: نیمی از گردشگران خارجی به مشهد می‌آیند، زیرا عراقیان که بیشترین آمار ورودی به کشور را دارند، از هر مرزی وارد ایران شوند، حتماً به مشهد سفر می‌کنند

یوسف بیدخوری در خصوص فعالیت‌هایی که می‌توان درباره جذب گردشگر خارجی داشت، اظهار کرد: تصورم بر این است که چرا گردشگران خارجی ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نمی‌کنند، در باب تهدیدها و تبلیغات نامناسبی است که وجود دارد، ممنوعیت‌هایی که در سایت‌های دنیا قرار می‌دهند، یکی از مؤثرترین موانع ورود گردشگران به کشور است.

ورود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی در ۸ ماه نخست ۱۴۰۲

وی بیان کرد: حوزه گردشگری حوزه‌ای بسیار حساس است و ذهنیت اینکه ناامنی وجود دارد، بیشتر از ناامنی مانع سفر گردشگران شده است؛ چنانکه در مورد افغانستان چنین تصویری در میان ما وجود دارد. در ۸ ماه گذشته حدود ۴ میلیون و۴۰۰ هزار نفر به کشور ما وارد شدند که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها از مرزهای ورودی خودمان است، حدود ۵۰۰ هزار نفر با هواپیما و باقی موارد از مرزهای ورودی به استان است.

بیدخوری ادامه داد: نیمی از گردشگران خارجی به مشهد می‌آیند، زیرا عراقیان که بیشترین آمار ورودی به کشور را دارند، از هر مرزی وارد ایران شوند، حتماً به مشهد سفر می‌کنند و به این موضوع اعتقاد دارند که اگر به مشهد سفر نکنند، گویی سفرشان کامل نشده است.

وی با اشاره به دیپلماسی وزارت خارجه در لغو روادید دو طرفه بیان کرد: در لغو روادید ۳۳ کشور که به اصرار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور انجام شده است، ۱۰ کشور جزو کشورهای هدف ما هستند؛ عربستان، قطر، امارات، کویت، لبنان، ازبکستان، بحرین، هندوستان و قرقیزستان کشورهایی هستند که ما در خراسان رضوی می‌توانیم برنامه مشخص برای ورود گردشگر از آن‌ها داشته باشیم، اگرچه مشکلاتی نیز وجود دارد که باید با همکاری میان دستگاه‌هایی آن را حل کرد و مانع از بازگشت مسافر در فرودگاه شد.

ظرفیت فرودگاهی مشهد حدود ۶۰ هزار نفر در طول ماه است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ظرفیت فرودگاهی مشهد حدود ۶۰ هزار نفر در طول ماه است. این رقم با توجه به ظرفیتی که در بخش‌های مختلف به‌ ویژه حوزه اقامت وجود دارد، عدد زیادی نیست. ظرفیت در حوزه اقامت در اوج پیک حدود ۲۱۸ هزار تخت است که شبانه می‌توانند گردشگران را بپذیرند و این محدودیت در خراسان رضوی وجود ندارد و باید قابلیت‌های دیگر را شکوفا کنیم و از ظرفیت شهرداری، وزارت امور خارجه، دانشگاه علوم پزشکی برای شکوفایی و افزایش ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

مهارت‌آموزی در صنعت گردشگری باید در اولویت قرار گیرد

وی ادامه داد: بیشتر مؤسسات آموزشی که اکنون در حوزه گردشگری فعالیت آموزشی انجام می‌دهند، به سراغ مهارت‌ها رفته‌اند و به این نکته رسیده‌ایم که در صنعت گردشگری مهارت‌آموزی در اولویت باشد. تسلط به زبان‌های خارجی برای افرادی که در پذیرش هتل‌ها مشغول به کار هستند، همچنین نحوه برخورد در تحصیلات گردشگری مورد به مورد در حال آموزش است. الزام هتل‌ها و آژانس‌ها و راهنمایان تور برای ثبت‌نام در سامانه‌ای که اخیرا تدارک دیده شده برای شرکت نیروهای آن‌ها و گذراندن دوره‌های آموزشی برای اینکه با استقبال کامل به استقبال گردشگران برویم.

وی با اشاره به ظرفیت‎هایی که در شهرستان‌ها وجود دارد، گفت: در گذشته کمتر به این موضوع پرداخته شده، اما با کارهای پژوهشی که در این زمینه صورت گرفته و نگاه ویژه‌ای که در سند راهبردی بدان شده است، کمک شده تا از ظرفیت شهرستان‌های استان در موضوع اقامت کمک بگیریم. منابع شهرستانی زمانی که بالفعل می‌شوند که منجر به اقامت حداقل یک شب گردشگر در آن منطقه شوند.

بیدخوری یادآور شد: حدود ۱۷۰ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های استان فعال هستند که با افزایش کیفیت توانسته در کم کردن تمرکز زائارن و گردشگران در شهر مشهد موثر واقع شود. هنر ما این است که برای ماندگاری زائران و گردشگرانی که به مشهد و برای زیارت امام رضا(ع) سفر می‌کنند، در تقویت گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری مبتنی بر اقامتگاه بوم‌گردی و گردشگری روستایی و کشاورزی اقداماتی انجام دهیم.

نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید