نیتانیوز

کد خبر:40025
پ
جاهای-دیدنی-ترکیه-۱

ارزیابی صنعت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی

ارزیابی صنعت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی شرکت بین المللی (EY) Ernst&Young، که شرکت بازرسی و مشاوره ای در ارزیابی صنعت گردشگری می‌باشد، ارزیابی ترکیه را طی سال ۲۰۲۳ میلادی به شرح زیر اعلام داشته است: در گزارش مذکور آمده است که تغییر پویایی‌ها و روندها در حوزه صنعت گردشگری،  اولویت های این بخش […]

ارزیابی صنعت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی

شرکت بین المللی (EY) Ernst&Young، که شرکت بازرسی و مشاوره ای در ارزیابی صنعت گردشگری می‌باشد، ارزیابی ترکیه را طی سال ۲۰۲۳ میلادی به شرح زیر اعلام داشته است:

در گزارش مذکور آمده است که تغییر پویایی‌ها و روندها در حوزه صنعت گردشگری،  اولویت های این بخش را تحت تاثیر قرار داده و در سال ۲۰۲۳ میلادی، فناوری، تجارب فرهنگی، روندهای سلامت و ایمنی در حوزه گردشگری جهانی گرد هم آمده و بر روی هم تاثیر گذار بوده اند.

بر اساس این گزارش،  سفرهای سازگار و متناسب با شرایط زیست محیطی و انجام سفرهای هوایی با حداقل آلایندگی هوا ، استفاده از اقامتگاه‌های اکولوژیک ( سبز ) و فعالیت‌های گردشگری آگاهانه با رعایت محیط زیست که نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب سفر دارند، اولویت فزاینده‌ای داشته است.

آمار جالب از گردشگری ترکیه در سال 2022/ ایرانی ها: فقط 5 درصد/ استانبول: 16  میلیون شهروند، 16 میلیون توریست | عصر ترکیه

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، فرودگاه بین المللی‌هارتسفیلد-جکسون آتلانتا با بیش از ۵٫۳۶ میلیون مسافر در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی شلوغ ترین فرودگاه جهان برای مسافران بین المللی شد. در این مدت فرودگاه بین المللی دبی در رتبه دوم و فرودگاه استانبول در رتبه هفتم ترافیک مسافری قرار داشت.

درآمد گردشگری ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با ۲۷ درصد افزایش به ۲۱٫۷ میلیارد دلار رسید . برگزاری بازی  فینال لیگ فوتبال قهرمانان اروپا بین دو تیم  اینترمیلان و منچسترسیتی در ۱۰ ژوئن سال جاری میلادی در شهر استانبول ، درآمدی معادل ۷۵ میلیون یورو ( ۸۰ میلیون دلار ) برای این کلانشهر داشت.

در سال ۲۰۲۲ میلادی ، ترکیه با ۵۱ میلیون گردشگر، از نظر تعداد گردشگر پنجمین کشور در جهان شد. تعداد گردشگران این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۲۱ درصد افزایش به ۲۲ میلیون نفر رسید.

نگاهی به دلایل تمایل ورود گردشگران به ترکیه در نیمسال سال جاری میلادی نشان می دهد که: ۷۶٫۲ درصد از آنان جهت انجام سفرهای تفریحی، فعالیتهای فرهنگی و ورزشی و ۱۶٫۶ درصد برای دیدار با اقوام و دوستان و ۳ درصد برای خرید به این کشور سفر کرده اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین گردشگران نیمه نخست سال جاری میلادی ترکیه با ۳۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل ، از روسیه با ۵٫۲ میلیون نفر بوده که ۱۳ درصد از کل گردشگران خارجی کشور را تشکیل می دهند. در این مدت، گردشگران آلمانی با ۱۲ درصد سهم از کل گردشگران ورودی در جایگاه دوم و گردشگران انگلیسی در جایگاه سوم قرار گرفتند.

استانبول در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی میزبان ۱۱ میلیون و ۵۲۴ هزار گردشگر بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶٫۲۲ درصد افزایش داشت.

از سوی دیگر، کشورهای روسیه، آلمان، ایران، آمریکا، عربستان سعودی و انگلیس همانند سال های گذشته جزو کشورهایی بودند که بیشترین گردشگر را در استانبول به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۲۲ میلادی، استانبول به تنهایی میزبان ۱۶٫۰۲ میلیون گردشگر بود که بیشترین تعداد آنها را با ۹٫۳۳ درصد از کل بازدید کنندگان روسها تشکیل دادند. پس از روسها ، گردشگران آلمانی با سهم  ۷٫۷۲ درصدی  و گردشگران ایرانی با سهم  ۶٫۸۵ درصدی از کل گردشگران در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

پس از استانبول، شهر آنتالیا در نوار ساحلی مدیترانه و به خاطر دهکده‌های  توریستی و تفریحی خود با ۱۲٫۸۲ میلیون گردشگر دارای بیشترین گردشگر در سال ۲۰۲۲ میلادی بود. شهر ادیرنه در غرب کشور که هم مرز با بلغارستان و یونان است، با ۴٫۶۴ میلیون بازدیدکننده خارجی در رتبه سوم و شهرهای بودروم در رتبه چهارم و موغلا در رتبه پنجم قرار گرفتند.

گزارش شرکت بین المللی (EY) Ernst&Young  حاکی از آن است که علاقه به گردشگری سلامت در ترکیه همچنان در حال افزایش است و تعداد این گردشگران برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی  ۷۴۶ هزار و ۲۹۰ نفر بوده است.

درآمد حاصل از توریسم سلامت در سال ۲۰۲۲ میلادی به یک میلیارد و ۳۳ میلیون دلار رسید، اما پیش‌بینی شده است که این درآمد در سال جاری میلادی با ۳۰ درصد افزایش به  ۱٫۸ میلیون نفر برسد.

رشد صنعت توریسم سلامت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۸ درصد بود که سبب افزایش ۲۳ درصدی درآمد مراکز خدمات درمانی و بهداشتی کشور شد. تعداد گردشگران بخش توریسم سلامت در سال ۲۰۲۲ میلادی یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۸۲ نفر بود که درآمدی معادل ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار به همراه داشت.

ترکیه به یکی از کشورهای پیشرو در گردشگری کشتی‌های تفریحی کروز تبدیل شد

جاهای دیدنی ترکیه | تور ارزان و لحظه آخری به نقاط مختلف جهان

ترکیه با سرمایه گذاری‌های انجام شده در سال های اخیر به یکی از کشورهای پیشرو در گردشگری کشتی‌های تفریحی کروز تبدیل شده است و در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۴۸۳ هزار نفر از طریق سفرهای دریایی از ترکیه بازدید کرده اند.

در سال جاری میلادی تعداد کشتی‌های کروز پهلو گرفته در بنادر ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش یافت و به ۴۲۰ فروند کشتی کروز رسید. در این مدت نیز تعداد مسافران با ۱۰۷ درصد افزایش به ۳۱۰ هزار و ۵۷ نفر رسید. شهر کوش آداسی در حاشیه دریای اژه با پذیرش بیش از ۱۹۱ کشتی کروز میزبان بیش از ۲۵۸ هزار و ۷۱۹ گردشگر بود.

پس از شهر کوش آداسی، بندر گالاتا پورت استانبول با ۷۲ کشتی کروز و میزبانی از ۱۱۵ هزار و ۷۶۰ گردشگر در رتبه بعدی قرار گرفت.

سهم بخش صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشورها درحال افزایش است. سهم این صنعت در درآمد ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۷٫۶ درصد بوده است. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۲ درصد افزایش و نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۳ درصد کاهش داشته و پیش بینی می‌شود که درآمد حاصل از این صنعت در جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی ۹٫۵ تریلیون و در سال ۲۰۳۳ میلادی به ۱۵٫۵ تریلیون دلار برسد.

در سال ۲۰۲۲ میلادی ، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی اروپا بالغ بر ۵۷۹٫۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل از آن  افزایش ۴۰ درصدی داشته است. با این حال، در سال ۲۰۲۲، این نرخ همچنان ۷٫۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود.

در سه سال گذشته سهم درآمدهای گردشگری ترکیه در تولید ناخالص داخلی از ۲٫۱ درصد به ۵٫۱ درصد افزایش یافته است، این در حالیست که هزینه تورهای گردشگری در کشور در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال قبل ۸۳٫۴ درصد و هزینه خدمات مسافرتی نیز ۸۲٫۱ درصد افزایش یافت.

 

منبع
منبع : http://www.trthaber.com
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید