کد خبر:39819
پ
غذای پرواز
واقعیت های غذای پرواز

واقعیت های غذای پرواز

واقعیت های غذای پرواز بدون شک بدترین چیزی که در طول یک پرواز طولانی با آن روبرو خواهید شد غذاست.تکانهای ناگهانی, نوزادان پرسروصدا و تاخیرهای بی دلیل را فراموش کنید.خوردن همواره یک تجربه ناخوشایند(و معمولا همراه با دل درد) بوده است.در بهترین حالت, غذا صرفا قابل خوردن است. در بدترین حالت, با یک ظرف پلاستیکی […]

واقعیت های غذای پرواز

بدون شک بدترین چیزی که در طول یک پرواز طولانی با آن روبرو خواهید شد غذاست.تکانهای ناگهانی, نوزادان پرسروصدا و تاخیرهای بی دلیل را فراموش کنید.خوردن همواره یک تجربه ناخوشایند(و معمولا همراه با دل درد) بوده است.در بهترین حالت, غذا صرفا قابل خوردن است. در بدترین حالت, با یک ظرف پلاستیکی بسیار داغ خورش بی مزه, برنج سوخته, گوشت مثل چرم, و سبزیجاتی که از شدت جوشیدن دیگر قابل تشخیص نیستند مواجه هستیم

سر آشپز گوردون رمزی نیز چندان دل خوشی از این غذاها ندارد و به تازگی فاش کرده است غذای پرواز را نمی خورد و در طول پرواز از غذاهای خانگی استفاده می کند.

پذیرایی در هواپیما

غذای آماده صنعت میلیاردی

تفاوتی ندارد که در بخش اکونومی یا بیزینس هواپیما باشید؛ همه غذاها از یک مکان آمده اند یک آشپرخانه صنعتی در نزدیکی فرودگاه؛ جایی که در آن غذا پیش از پرواز طبخ شده و سپس در طول پرواز مجددا گرم میشود. در اروپا اکثر غذاها توسط گیت گورمت در سوییس و یا اسکای شفر در آلمان تهیه میشوند این دو آشپزخانه غذای بیش از ۲۶۰ ایرلاین را تامین میکنند.
اکثر این آشپزخانههای صنعتی روزانه حدود ۲۵ هزار وعده غذایی را تهیه میکنند مرکز کیترینگ پرواز امارات در دبی، بزرگترین آشپزخانه صنعتی ،جهان روزانه ۱۷۰ هزار وعده غذایی را عرضه میکند این به معنای ۵۸ میلیون ،نان ۴۳۰۰ تن مرغ و ۳۶ تن خرچنگ در سال است پیتر جونز پروفسور بازنشسته کیترینگ مسافرتی در دانشگاه سوری معتقد است که سالانه یک میلیارد وعده غذایی در صنعتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در سال مصرف میشود. او میگوید: «طعم غذا چندان هم نیست مهم این است که غذا و سایر وسایل مربوط به صرف غذا به موقع به هواپیما برسند. در هواپیمای ایرباس حدود ۴۰ هزار قلم وسیله نیاز است که بارگیری آنها نباید بیش از ۹۰ دقیقه زمان ببرد.»
گول برچسب «تازه را نخورید این غذا ممکن است ۷۲ ساعت پیش تهیه شده باشد با وجود برچسبهایی که ادعا میکنند غذا به تازگی تهیه شده است اکثر غذاهای هواپیما مدتها پیش از سرو شدن برای مسافران تهیه میشوند معمولا این غذاها بین ۱۲ تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز آماده میشوند البته پروفسور جونز میگوید «بر اساس استانداردهای بین المللی سلامت غذا میتوان غذا را تا ۵ روز در یخچال نگهداری
کرد
سالادها دسرها، قطعات ،نان کارد و چنگالهای پلاستیکی و دستمالها در سینیهایی روی زمین قرار میگیرند و سپس به چرخ دستیهایی که قرار است وارد راهرو هواپیما شوند، منتقل میگردند غذاهای گرم در ظروف بزرگ صنعتی تهیه شده و در ظروف پلاستیکی با درپوش آلومینیومی ریخته می شوند. سپس به سرعت سرد شده و در مدت ۹۰ دقیقه به دمای ۵ درجه سانتیگراد می رسند.
اگر مزه پلاستیک میدهند به این دلیل است که واقعا پلاستیکی هستند!
مسافران بخش درجه یک پرواز فکر میکنند که غذای آنها تازه تر از غذای مسافرین اکونومی است. اما غذای آنها نیز اگرچه ممکن است در ظروف مجلل و با شکوه سرو شود بر روی زمین طبخ شده است. برخی اشیزان دستورات قدم به قدمی را برای میهمانداران تهیه کرده اند که به آنان کمک میکند تا غذاها را به شکل ظریفتری آماده کنند؛ بدین ترتیب با اینکه هر دو غذا کاملا شبیه به هم هستند اما غذای بخش درجه یک جذاب تر به نظر میرسد.
امکان استفاده از کارد و چنگال فلزی به جای ظروف پلاستیکی که در اختیار مسافرین اکونومی قرار میگیرد را نیز فراموش نکنید. نه تنها استفاده از کارد و چنگال پلاستیکی بسیار دشوار است، بلکه : محققین اثبات کردهاند که استفاده از آنها باعث بدتر شدن طعم غذا نیز میشود. در این شرایط پدیده ای به نام «انتقال احساس» رخ میدهد که میتواند احساس بینایی منفی را به یک طعم نامطبوع تبدیل کند.
پروفسور چارلز اسپنی روانشناس دانشگاه آکسفورد می گوید هما نشان داده ایم که اگر کارد و چنگال سنگینتری داشته باشید حس بهتری نسبت به غذا خواهید داشت و حاضرید پول بیشتری برای آن بپردازید

 

غذاهای آبکی را انتخاب کنید و از پاستا بپرهیزید تنها یک راه وجود دارد که مطمئن شوید غذایتان خشک و مشمتر کننده نیست پرآب ترین گزینه را انتخاب کنید غذاهای ایکی سوپ تاس کباب و امثال اینها همواره طعم بهتری در طول پرواز دارند سراشیر فرانسوی ریموند اولیور را مخترع نظریه «هرچه ابدارتر بهتره می دانند فردی که در سال ۱۹۷۳ غذاهای تاس کباب فرانسوی و مرغ آب پز را به عنوان غذای اصلی یک ایرلاین فرانسوی جدید معرفی کرد. از سوی دیگر بهتر است از خوردن ،پاستا ماکارونی و غذاهای دارای برنج اجتناب کنید این غذاها در هنگام گرم شدن مجدد حالت خود را از دست میدهند و به یک توده بزرگ تبدیل میشوند مورد دیگری که باید از آن بپرهیزید غذاهای سرخ شده هستند؛ این غذاها پس از گرم شدن مجدد بیمزه و نامطبوع میشوند
غذا
و
با خودتان نمک و فلفل بیاورید شرایط درون هواپیما موجب ضعیف شدن حس چشایی شده و باعث میشوند تا غذاها و نوشیدنیها بیمزه تر از حالت واقعی به نظر برسند. پروفسور بری اسمیت از مرکز مطالعات حسها واقع در دانشگاه لندن معتقد است برای تجربه یک غذای لذت بخش محیط درون هواپیما بدترین محیطی است که میتوانید تصورش را یکنید» در ارتفاع ۳۰ هزار پایی رطوبت کمتر از ۱۲ درصد است؛ یعنی خشک تر از اکثر صحراها این امر باعث خشک شدن بینی شده و امکان بوییدن لذت بردن از طعم آن را دشوار میکند علاوه بر این کم شدن فشار هوا باعث از کار افتادن گیرنده های چشایی میشود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که درک ما از طعم شوری در هواپیما تا حدود ۳۰ درصد کاهش مییابد و این رقم برای طعم شیرینی حدود ۲۰ درصد است. پس اگر غذایی بر روی زمین با بهترین : طعم و مزه تهیه شده باشد ممکن است در هواپیما کاملا بی مزه به نظر برسد؛ بدین ترتیب آن بسته های کوچک ،نمک فلفل و یا سس تند ! می توانند مفید واقع شوند.
نیست
یک فنجان چای دلچسب؟ متاسفانه در این ارتفاع ممکن
پایین بودن فشار هوای درون کابین بدین معنی است که آبی که همواره در دمای ۱۰۰ درجه به جوش می آمد در ۹۰ درجه سانتیگراد به جوش خواهد آمد که نمیتوان از آن انتظار یک چای خوشمزه و دلچسب داشت. علاوه بر این خشک بودن سینوسهای مسافرین نیز : میتواند باعث تغییر طعم قهوه شود.

خود آب نیز مئله ساز است. برای تهیه قهوه در هواپیما همواره از بطری های آب معدنی استفاده نمیشود؛ بلکه آب نوشیدنی موجود در : هواپیما مورد استفاده واقع میگردد که اگرچه نمیز است. اما چندان باکیفیت و مطلوب نیست توقف های بسیار کوتاه در طول راه بدین است که زمان کافی برای تمیز کردن شیرها و لوله ها وجود ندارد. معنی که منجر به انباشته شدن آلودگیها می گردد. از خطوط هواپیمایی این مشکل را از طریق استفاده از انواع جدیدی از نوشیدنیهای داغ محبوبمان حل کرده اند. خطوط هواپیمایی سنگاپور از یک قهوه مخصوص هواپیما استفاده در این نوع قهوه به جای استفاده از دانه های قهوه عربیکا از دانه های ، روبوستا استفاده شده است که طعم و بوی قوی تری دارند و یکی از تولید کنندگان چای در انگلستان چایی را طراحی کرده است که در صورت دم کردن آن در دماهای پایینتر طعم و بوی خوبی خواهدداشت.

سر آشپز خاص غذای خاص

برخی خطوط هواپیمایی به منظور ارائه غذای عالی و باکیفیت با سراشیزان مشهوری همکاری میکنند که دستورالعمل های دقیق و سختگیرانه ای برای آماده سازی تهیه و سرو غذا دارند. ویرجین اتلانتیک با «لورین پاسکال قرارداد بسته است تا سالاد ماهیچه تایلندی اش را به هواپیماهای این ایرلاین ،ببرد و همکاری «هستون بلومنتال با بریتیش ایرویز باعث شده است تا بریانی گوشت و سیب زمینی مخصوص وی به آسمانها راه یابد.
حضور سرآشپرهای معروف باعث شده است که نظارت بر تهیه و سرو مواد غذایی تشدید .شود تمامی مواد غذایی حتی آن برگ جعفری کوچک روی سوپ گوجه (فرنگی با دقت یک صدم گرم اندازه گیری می شوند این مسئله موجب صرفه جویی برای خطوط هواپیمایی نیز میگردد در دهه ۸۰ خطوط هواپیمایی آمریکایی دریافتند که میتوانند با حذف تنها یک زیتون از سالاد هر مسافر، سالانه ۳۱ هزار دلار صرفه جویی داشته باشند.

سینی تاشوی مقابل خود را حسابی تمیز کنید

مسمویت غذایی به ندرت در هواپیما اتفاق میافتد اما با این حال آشپزان نمونه ای از تمام غذاهای تهیه شده را نگه میدارند تا در صورت شکایتهای احتمالی بتوانند آنها را آزمایش کنند. علاوه بر این خلبانان و کمک خلبانان غذاهای متفاوتی میخورند تا ناگهان تمام افرادی که توانایی هدایت هواپیما را دارند دچار مسمومیت نشوند. متخصصین بهداشت توصیه میکنند که در هنگام پرواز حتما دستمال ضدعفونی کننده همراه داشته باشید به نظر میرسد سینی های تاشو کثیف ترین سطوح درون هواپیما باشنده به گونه ای که میزان باکتریهای آنها حتی از صندلی توالت نیز بیشتر است. الیسون هویه یکی از کارکنان سابق خطوط هواپیمایی سال گذشته در مورد قرار دادن غذا . بر روی این سینیها هشدار داده بود. وی اظهار داشت همتا سفانه سینی های تاشو بسیار کمتر از آن چیزی که می توانید تصور کنید تمیز میشوند

منبع
شماره 127 نشریه هتل
کلیدواژه : غذای پرواز
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید