کد خبر:39888
پ
جشنواره گردشگری فارس
رواج بومگردی عشایری، اصالت‌ها را احیا می‌کند

رواج بومگردی عشایری، اصالت‌ها را احیا می‌کند

نیتانیوز – نگرانی از فراموش شدن اصالت و سنت‌ها، وجه مشترک مردم عشایر نشین است، هر یک ممکن است راهی را برای این هدف پیشنهاد دهند؛ مثلا مریم خانم، روی رواج بومگردی تاکید دارد. “اینجا برای ما کلاس گذاشتند. رفتیم آموزش دیدیم، به این هدف که بتوانیم اصالتمان را پایدار نگه داریم.” این نقطه آغاز […]

نیتانیوز – نگرانی از فراموش شدن اصالت و سنت‌ها، وجه مشترک مردم عشایر نشین است، هر یک ممکن است راهی را برای این هدف پیشنهاد دهند؛ مثلا مریم خانم، روی رواج بومگردی تاکید دارد.

“اینجا برای ما کلاس گذاشتند. رفتیم آموزش دیدیم، به این هدف که بتوانیم اصالتمان را پایدار نگه داریم.” این نقطه آغاز صحبت‌های مریم مولایی، زن بختیاری و عشایر نشین اهل روستای شیخ‌علی خان از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است که به شیراز آمد تا در یک رویداد ملی شرکت کند.

او به خبرنگار ایسنا درباره انگیزه‌اش برای حضور در جشنواره گردشگری عشایری(موسوم به میز گردشگری عشایر) گفت: ما آمدیم تا چیزهایی که متعلق به خودمان است را درست کنیم و به مردم نشان بدهیم تا مردم ببینید اصالت ما را. ما می‌خواهیم تلاش کنیم تا هر طور شده، نگذاریم این اصالت و این زندگی عشایری به دست فراموشی سپرده شود.

از آش گرفته تا صنایع دستی و نان‌های محلی در سیاه‌چادر مریم‌خانم یافت می‌شود. مولایی در این رابطه نیز گفت: صنایع دستی ما همین سیاه‌چادری است که ‌می‌بینید. این نشان دهنده اصالت بختیاری است. بعضی چیزهای بافتنی داریم، مثل همین‌هایی که از سیاه‌چادر آویزان است. چوقای مردانه داریم. خوراکی‌هایمان هم آش ترخینه که با بلغور گندم درست می‌شود و برند خودمان است، آش دوغ که با دوغ محلی و برنج و کره و روغن درست می‌شود. یک نان تیری هم داریم که روی ساج می‌پزیم و با آرد بلوط درست می‌شود و اسمش نان کَلگی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این جشنواره‌ها کمک شایانی به وضع زندگی عشایر می‌کند؟ یا صرفا کمکی کوتاه مدت به آنهاست و لذتی زودگذر برای بازدیدکنندگان، گفت: این نمایشگاه حتما خوب است، اما کافی نیست. همین که نمایشگاه را برگزار کرده‌اند، یعنی حمایت. چون متاسفانه اصالت‌ها و سنت‌ها دارد فراموش می‌شود و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.

رواج بومگردی عشایری، اصالت‌ها را احیا می‌کند

زن عشایر بختیاری همچنین در پاسخ به اینکه سایر کمک‌ها باید به چه شکل باشد، روی واژه بومگردی تاکید کرد و گفت: بهتر است جایی در اختیار عشایر بگذارند که بتوانند در منطقه خودشان بومگردی راه بیندازند. مردم برای بازدید بیایند و هم خودشان از زندگی در طبیعت و کنار عشایر لذت ببرند، هم زندگی عشایر رونق بگیرد و اصالت‌ها دوباره احیا شوند. ما باید به شکل شایسته‌ای میزبان گردشگران باشیم.

مولایی تصریح کرد: مردم به هر شکلی به سراغ عشایر بیایند، با استقبال گرم و پذیرایی خوبی مواجه خواهند شد. اما چون به طور معمول، امکانات عشایر محدود است، بهتر است این گردشگری‌ به شکل سازمان یافته انجام شود. الان چنین بومگردی‌هایی در منطقه ما یافت نمی‌شوند. در حالی که ظرفیت گردشگری بالایی داریم.

وی درباره جاذبه توریستی منطقه خودشان گفت: روستای شیخ‌علی خان، آبشاری دارد که حتی تابستان‌ها هم نمی‌توانید دستتان را داخل آبش بگذارید. از بس سرد است. اما  استقبال مردم از آن بسیار زیاد است. می‌خواهم بگویم ظرفیت گردشگری وجود دارد اما باید حمایتی شود و امکاناتی فراهم شود تا این منطقه به یک جاذبه توریستی ملی تبدیل شود.

مولایی در پایان، از قول مسئولان به شخص خودش خبر داد و گفت: به من قول زمین داده‌اند. زمینی که رایگان در اختیارم قرار دهند و بتوانم در آن یک بومگردی بر اساس اصالتمان راه‌اندازی کنم. دوست دارم رسانه‌ها هم کمک کنند و همواره مساله عشایر را به مسئولان گوشزد کنند.

 

منبع
ایسنا
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید