کد خبر:39842
پ
جنگل های هیرکانی
جنگلی در خراسان شمالی بازمانده از عصر دایناسورها

جنگلی در خراسان شمالی بازمانده از عصر دایناسورها

نیتا نیوز – دکترای علوم جنگل در خراسان شمالی وجود جنگل‌های هیرکانی را یکی از مهمترین مزیت این استان اعلام کرد. جلال حسن نژاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مساحت جنگل‌های خراسان شمالی ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار است، اظهار کرد: ۲۱ درصد از این مساحت که حدود ۲۵ هزار […]

نیتا نیوز – دکترای علوم جنگل در خراسان شمالی وجود جنگل‌های هیرکانی را یکی از مهمترین مزیت این استان اعلام کرد.

جلال حسن نژاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مساحت جنگل‌های خراسان شمالی ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار است، اظهار کرد: ۲۱ درصد از این مساحت که حدود ۲۵ هزار هکتار می‌شود، متعلق به جنگل‌های هیرکانی و مابقی جنگل های ایران تورانی است.

وی گفت: جنگل های هیرکانی موجود در این استان ادامه جنگل هیرکانی شمال کشور است که تمامی این جنگل ها طی چند سال گذشته به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: در واقع جنگل‌های هیرکانی دومین میراث بزرگ طبیعی ایران بعد از بیابان‌های لوت است که به ثبت جهانی رسیده است.

وی ادامه داد: قدمت جنگل‌های هیرکانی به ۴۰ میلیون سال گذشته بازمی گردد و تنها بازمانده جنگل‌های دوران ژوراسیک است.

حسن نژاد با اشاره به اینکه جنگل های هیرکانی در خراسان شمالی، متمایز از سایر جنگل های هیرکانی در کشور است، تصریح کرد: در حقیقت جنگل های هیرکانی در خراسان شمالی یک اکوتن محسوب می شود و در آن مخلوطی از گونه های رویشی هیرکانی و ایران تورانی دیده می شود.

وی توضیح داد: در داخل جنگل های هیرکانی خراسان شمالی هم گونه های بلوط مشاهده می شود و هم گونه ارس. این در حالی است که در جنگل های شمال گونه بلوط وجود دارد و خبری از ارس نیست.

به گفته وی گونه های غالب در جنگل های هیرکانی بلوط بلند مازو، بادامک و گیلاس وحشی است.

وی با بیان اینکه جنگل هیرکانی در این استان همانند یک موزه تلقی می‌شود، اظهار کرد: در این جنگل گونه بلوط وجود دارد که وجود گونه بلوط در خراسان شمالی با اکوسیستم نیمه استپی بسیار خاص است.

گفتنی است در ناحیه رویشی ایران تورانی خراسان شمالی نیز گونه منحصر به فرد ارس رشد می‌کند.

 

منبع
ایسنا
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید