امروز: دوشنبه, ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 1 رمضان 1442 | 2021-04-12
کد خبر: 3993 |
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷ | ارسال توسط :
21 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مستند زندگی ۳ کودک معلول سیرجانی بر روی میز تدوین قرار گرفت. مستند بی بی جان به کارگردانی سید حمید م..

مستندساز: فیلم مستند مانند قالی کرمان است

مستند زندگی ۳ کودک معلول سیرجانی بر روی میز تدوین قرار گرفت. مستند بی بی جان به کارگردانی سید حمید میرحسینی و تهیه کنندگی علی درویشی از جدیدترین تولیدات سیمای استان هاست.

این فیلم مستند روایتگر زندگی بی‌بی‌جان کریمی‌زاده ساکن سیرجان است که به تنهایی سرپرستی سه کودک معلول ذهنی (بیماری PKU ) خود را بر عهده دارد و در این راه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

سیدحمیدمیرحسینی از مستند سازان کرمانی است که برخی از مستندهای وی طی چندسال اخیر از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شده است.

مستندی برای شناخت بیماری PKU

سیدحمیدمیرحسینی مستندساز و کارگردان این مستند در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی نیتا نیوز بیان کرد: پیشتر یک خبرنگار (خانم حقانی) گزارشی درباره بیماری پی کیو تهیه کرده بودند که اطلاعاتی از این دست را مطرح می کرد که از هر چندهزار نفر ممکن است که یک کودک دچار این بیماری شود و به صورتی یک مصداق استثنایی خانواده ای را به تصویر کشیده بودند که هر سه فرزند به این سرنوشت دچار شده اند.

وی ادامه داد: پس از دیدن این گزارش به این منطقه رفتم و این مادر و بچه هایش را دیدم که چطور عاشقانه از این فرزندان نگهداری و مراقبت می کند و گرچه بچه ها به دلیل اختلالی که دارند رابطه عاطفی ای با مادر ندارند و حتی او را نمی شناسند اما داستان برای مادر طور دیگری است؛ به رغم این که بهزیستی مسئولیت این کودکان ا به عهده می گیرد اما مادر حاضر نشده که فرزندانش را به بهزیستی بسپارد و در یک سال گذشته در حال مبارزه بود که بچه ها نزد خودش نگه دارد.

پدر و مادر این فرزندان، دختر عمو و پسر عمو بوده اند و پس از معلولیت فرزندان، پدر خانواده از همسرش جدا می شود اما مادر همچنان بدون حمایت مالی و پشتوانه اقتصادی با بچه ها می ماند. بزرگترین این بچه ها متولد ۷۴ است و جالب است بگویم که خانم مخالف این ازدواج بوده اما ازدواج، ازدواجی سنتی در منطقه ای سنتی بوده است. همسرش اصرار به داشتن فرزندان بعدی به امید بهبود داشته که در نهایت هرسه بچه معلول می شوند و پدر از مادر خانواده جدا می شود بدون این که هزینه زندگی بچه ها را تقبل کند.

وی افزود: مادر به نوعی قربانی این زندگی و ازدواج بوده است؛ یعنی هم خانواده اش حقی برایش قائل نشدند و هم پس از ازدواج تحت نظر هیچ پزشکی نبوده است

میرحسینی تاکید کرد: من این رابطه را روایتی قشنگ دیدم. ضمن این که تصمیم گرفتم به واسطه این فیلم به این مادر و فرزندان کمک کنم و از دوسال پیش که با این خانواده آشنا شدم کمپینی به نام بی بی جان را در فضای مجازی راه انداختیم و خیرینی را پیدا کردیم که کمک هایی کردند (موفق شدیم به واسطه این پویش ۱۵۰ میلیون پول جمع کنیم) و پس از آن تلویزیون طرحی را نوشت که از یک سال پیش مصوب شد و ما به دنبال تولید آن رفتیم.

با این پولی که جمع شد بخشی از خانه نیمه ساخته این خانواده را ساختیم و بیمارستان تقبل کرد که یکسری از کارهای خیر مانند گفتار درمانی را برای این بچه ها انجام دهد و همه اینها به وسطه دو پلانی بود که از این خانواده در این پویش به اشتراک گذاشتیم آن هم در حالی که هنوز فیلم ساخته نشده است.

فیلم مستند مانند قالی کرمان است

کارگردان مستندهای سمفونی خاموش، رو به جایی دور، نجوایی در دور دست، و اینک زندگی، قطره چون دریا در توضیح اهمیت ساخت مستندهایی از این دست خاطرنشان کرد: در این فیلم ما یک کارشناس داریم که دائما نکاتی را در فیلم مطرح می کند مثل اینکه اگر والدین در سن زیر ۷ سال از بیماری کودکشان آگاه شوند این بیماری با دارو قابل درمان است و این نوعی از آگاهی بخشی برای مردمی است که اساسا این بیماری را نمی شناسند.

وی افزود: ما تلاش کردیم با یک فیلم ماهیت این بیماری را در جامعه نشان دهیم ضمن این که به صورت موردی نشان دهیم که یک خانم تا چه اندازه درگیر است.

از سال ۱۳۷۵ مشغول ساخت مستند هستم و این فیلم هشتادمین اثر من است. موضوع بیشتر فیلم های من اجتماعی است؛ البته فیلم های پرتره مستند شخصیت محوری را هم می سازم و این اواخر هم در حوزه زنان سرپرست خانواده در نقاط مختلف کار کرده ام.

میرحسینی در انتها و در پاسخ به این سوال که ساخت یک فیلم مستند تا چه اندازه می تواند تغییراتی را در جامعه موجب شود گفت: فیلم مستند شاید امروز اثر زیادی نداشته باشد اما مانند قالی کرمان است که هرچه بگذرد با ارزش‌تر می شود؛ مانند یک آلبوم خانوادگی که بخشی از جامعه را ثبت می کند که آیندگان از این زاویه گذشته را می‌بینند.

مانند عکس های قدیمی که تصویری از دوران گذشته را به ما نشان می دهند و اگر زمانی این بیماری (پی کی) در آینده حذف شود، این فیلم تصویری از آن بیماری در زمان امروز است؛ همچنان که امروز جذام نیست اما فیلم فروغ فرخزاد از آن دوران تصویر و تصوری را برای ما ممکن می سازد و ما به کمک یک فیلم می فهمیم که بخشی از جامعه چگونه زندگی می کرده اند.

پژوهش و پیش تولید این مستند دو سال به طول انجامیده و به مدت دو ماه در منطقه دارستان شهرستان سیرجان تصویربرداری شده است.

از دیگر عوامل مستند بی‌بی جان می توان به مدیر تصویربرداری: علی رضا نجیب زاده، صدابردار: افراسیاب امیری، مدیر تولید: زینب عبدا… آبادی، پژوهش و تدوین : سیدحمید میرحسینی، عکاس و برنامه ریز: فرزاد میرحسینی، مجری طرح :حجت طاهری، موسیقی: رضا ارجمندی و صداگذاری: مریم شهسواری اشاره کرد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطنیتا نیوز| Nita News در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید