کد خبر:39
پ
bazargani
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خبر داد:

کارت بازرگانی تنها راه فرار مالیاتی نیست

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: دو مشکل مشخص نبودن اهلیت متقاضی کارت بازرگانی و عدم ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعاتی از فعالان اقتصادی، باعث سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی در خصوص شروط تمدید کارت بازرگانی و سوءاستفاده‌ها از آن در فرارهای مالیاتی […]

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: دو مشکل مشخص نبودن اهلیت متقاضی کارت بازرگانی و عدم ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعاتی از فعالان اقتصادی، باعث سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی در خصوص شروط تمدید کارت بازرگانی و سوءاستفاده‌ها از آن در فرارهای مالیاتی گفت: پیش از اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مدارک درخواست کننده کارت بازرگانی را تائید کند، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کارتی صادر نمی کند و صدور کارت بعد از تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود؛ بنابراین اتاق بازرگانی، کارت عضویت خود را به یک فعال اقتصادی می دهد که نباید آن را با کارت بازرگانی اشتباه گرفت.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: البته این نکته هم لازم به توضیح است که کارت عضویت اتاق بازرگانی، یک کارت مجزا است و کارت بازرگانی یک کارت مجزای دیگر که در قالب یک کارت پیوست به دارنده کارت بازرگانی داده می شود؛ بنابراین فردی که عضو اتاق بازرگانی است می‌تواند کارت بازرگانی نداشته باشد، اما اگر فردی کارت بازرگانی بخواهد، حتما باید عضو اتاق باشد.
وی تصریح کرد: امروز دو مشکل اساسی باعث شده که از کارتهای بازرگانی سوءاستفاده شود، البته این را هم باید مدنظر داشت که طی دو تا سه سال گذشته، روند بدهی‌ها به سازمان امور مالیاتی به شدت کاهش یافته و سوءاستفاده کمتر شده است؛ به نحوی که عدد اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، مربوط به سالهای گذشته هم هست.
لاهوتی ادامه داد: نخست اینکه کارت بازرگانی را بر اساس چه مقیاس و متری در اختیار دارنده کارت قرار می دهیم که به اهلیت داشتن دارنده کارت بازرگانی برمی گردد. به نظر می رسد، مرجعی بهتر از اتاق بازرگانی و تشکل های عضو اتاق وجود ندارد که صلاحیت دریافت کننده کارت را تایید کند.
وی اظهار داشت: نکته دیگر، موضوع عدم ایجاد سامانه یکپارچه از فعالان اقتصادی است؛ به نحوی که افرادی که کارت بازرگانی در اختیار دارند می توانند به دلیل نبود این بانک اطلاعاتی، سوءاستفاده کنند که این به سیستم اخذ مالیات و شناسایی افراد برمی‌گردد و موضوعی است که بحث سوءاستفاده از کارتها را کاهش می‌دهد؛ البته خوشبختانه درآمدهای سازمان امور مالیاتی افزایش یافته است و قانونی هم از سوی دولت در سال گذشته برای واردات کالاهای افرادی که دارای کارت رتبه بندی شده نیستند، مصوب شده است که بر مبنای آن، ۴ درصد مالیات به صورت علی الحساب دریافت می‌شود که این موضوع با تمام نقدهایی که به آن وارد است، توانسته جلوی برخی تخلفات را بگیرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: یکی از وظایف گمرک در زمان اظهار کالا، شناسایی و تطبیق اسناد دقیق است و تا شش ماه می تواند درخواست مطالبه بدهد؛ البته در مورد فردی که شروع اول کار خود با کارت بازرگانی است و در شش ماهه دوم با گمرک مشکل پیدا کرده؛ اگر متمم را پرداخت نکند، کالای او توقیف می شود؛ البته باز هم ما معتقدیم که خیلی مشکل در اینجا وجود ندارد؛ بلکه بیشترین مساله در بحث فرار مالیاتی، عدم وجود اطلاعات دقیق کامل از فعالان اقتصادی در کشور است و تا زمانی که نتوانیم سیستم مالیاتی را یکپارچه کنیم، فرار مالیاتی در بخش های مختلف که یکی از آن ها صادرات و واردات است، رخ می دهد.
وی اظهار داشت: امروز عملا کارت بازرگانی در برخی از کشورها استفاده نمی شود، چراکه هر فردی موظف است که حتی اظهارنامه مالیاتی فردی خود را هم اعلام کند؛ در حالیکه اکنون در موضوع خرید و فروش کالا، کالای قاچاق به وفور در سطح شهر توزیع می شود. یکی از موضوعات این است که کالای وارداتی، فاکتور فروش و کد شناسه ندارد.
لاهوتی گفت: اگر ما راههای فرار مالیاتی را به انواع مختلف ببندیم، می‌توانیم افرادی که در جامعه به هر میزان درآمد دارند و مشمول مالیات می شوند را شناسایی کرده و از آنها مالیات دریافت کنیم. موضوع امروز، سوءاستفاده از کارتهای بازرگانی نیست، چراکه کارت بازرگانی تنها راه فرار مالیات نیست.

منبع
مهر نیوز
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید