کد خبر:288
پ
german
چاوش اوغلو در واکنش به اظهارات گابریل:

تهدیدها را مهم تلقی نمی کنیم/ عدم اجازه به آلمان برای مداخله

وزیر خارجه ترکیه با غیر مهم تلقی کردن اظهارات وزیر خارجه آلمان گفت کشورش اجازه مداخله به احدی در امور قضایی ترکیه را نمی دهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان درباره ترکیه گفت: دولت و ملت […]

وزیر خارجه ترکیه با غیر مهم تلقی کردن اظهارات وزیر خارجه آلمان گفت کشورش اجازه مداخله به احدی در امور قضایی ترکیه را نمی دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان درباره ترکیه گفت: دولت و ملت ترکیه تسلیم تهدیدها نمی‌شوند، بنابراین این تهدیدها در ترکیه مهم تلقی نخواهد شد.
چاوش‌اوغلو با یادآوری اینکه زیگمار گابریل نه تنها خواستار آزادی افراد متهم به جاسوسی و حمایت از تروریسم در ترکیه می‌شود، بلکه برای این امر، مهلت نیز تعیین می‌کند افزود: گابریل با نادیده گرفتن سیستم قضایی ترکیه و بدون رعایت آداب دیپلماتیک چنین درخواستی از ما کرده است.
وی ادامه داد: سالهاست که دادگاه اعضای گروه ترویستی زیرزمینی ناسیونال سوسیالیست (NSU) که ۱۰ نفر از جمله ۸ شهروند ترک را بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ به قتل رسانده‌اند، جریان دارد، با این حال از ترکیه می‌خواهند که دستگاه قضایی ترکیه ظرف یک روز حکم صادر کند.
چاوش اوغلو با اشاره به استاندارد دوگانه در این موارد گفت: ترکیه این مساله را نمی پذیرد و آن را تایید نمی‌کند. آلمان به خوبی می داند ترکیه هرگز زیر بار زور و تهدید نمی رود.
وی ضمن اشاره به تشدید هشدارهای وزیر امور خارجه آلمان در مورد عدم سفر گردشگران این کشور به ترکیه و دعوت برای بازنگری در وام های سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی در ترکیه گفت: اقدام های تهدیدآمیز آلمان علیه ترکیه از قبیل مجازات بازرگانان و گردشگران امری اشتباه است.
چاوش اوغلو با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵ میلیون گردشگر آلمانی از ترکیه بازدید و ده‌ها هزار شهروند این کشور نیز در آنتالیا زندگی می کنند، تصریح کرد: نمی‌توان این ها و افرادی که در ترکیه فعالیت های جاسوسی انجام می دهند و یا از سازمان های تروریستی پشتیبانی می کنند، را در یک کفه گذاشت.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد که این گونه برخوردهای تهدید آمیز علیه ترکیه شایسته دولت آلمان با این سابقه تاریخ و تمدن نیست. در اصل، آلمان یکی از کشورهایی است که به خوبی می داند ترکیه هرگز زیر بار زور و تهدید نمی رود. برلین می داند که همه دولت های تاسیس شده ترک ها و مردم ترک در طول تاریخ در قبال این نوع تهدید و شانتاژها سر فرود نیاورده اند.
چاوش اوغلو در پایان تصریح کرد: به کسی حق مداخله در سیستم قضایی ترکیه را نخواهیم داد. تهدیدات در این زمینه را با جدیت ارزیابی و پاسخ آن را نیز خواهیم داد. اظهارات تهدیدآمیز وزیر امور خارجه آلمان به دنبال اینکه ما درخواست های برلین برای مداخله در سیستم قضایی کشورمان را رد کردیم، خلاف روابط دوستی و همکاری های دو کشور است.
گفتنی است زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان طی سخنانی ضمن انتقاد شدید از بازداشت «پیتر اشتودنر» فعال حقوق بشر و شهروند آلمانی توسط ترکیه، گفت که کشورش در خصوص عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با شرکای اروپایی خود گفتگو خواهد کرد و به آنها خواهد گفت که آلمان دیگر هیچ گونه همکاری در خصوص سرمایه گذاری در ترکیه با آنکارا نخواهد کرد.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آلمان گفت: ما نیاز داریم تا سیستمهای خود در قبال ترکیه را در مسیر جدید پیش ببریم. ما دیگر نمی توانیم به شکلی که تاکنون رفتار کرده ایم رفتار کنیم. ما اکنون باید خیلی صریح تر برخورد کنیم و آنهایی که در آنکارا مسئول هستند متوجه می شوند که چنین سیاستهایی بدون عواقب نخواهد بود.
وی همچنین تاکید کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در خصوص روند کلی سیاستهای جدید آلمان در قبال ترکیه موافقت خود را اعلام کرده است.
گابریل همچنین در ادامه سخنان خود گفت که آلمان در پی بازداشت های اخیر انجام شده توسط ترکیه به خصوص بازداشت شهروند این کشور، در توصیه های سفر مربوط به شهروندان خود بازبینی کرده است.

منبع
خبرگزاری مهر
کلیدواژه : آلمانترکیه
نیتانیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید